عنوان | نقش رابطه خواهر و برادری در پایگاه هویت من با تأکید بر متغیرهای فرایندی و ساختاری |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده - مصوب حوزوی سال 6 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 103-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر ساختار خانواده قم (شهرستان) هویتیابی هویتیابی نوجوانان دانشآموزان دختر دبیرستانی ترتیب تولد پایگاههای هویت دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر مناسبات خواهر و برادر خواهر برادر پایگاه هویت من متغیرهای فرایندی متغیرهای ساختاری |
چکیده |
در فرایند هویتیابی، افزون بر ویژگیهای شخصیتی افراد، ساختارهای بیرونی متعددی مانند خانواده نقش مؤثری دارند. هدف این پژوهش بررسی نقش رابطة خواهر و برادری در فرایند هویتیابی نوجوانان است. روش تحقیق از نوع همبستگی است و به منظور تعیین میزان اهمیت متغیرهای ساختاری و فرایندی رابطة خواهر و برادری از مدل رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است. جامعة آماری دانشآموزان پسر و دختر مقطع متوسطة دوم در سال تحصیلی 1396-1397 شهر قم و با نمونهگیری طبقهای - خوشهای چندمرحلهای 448 نفر انتخاب شد. دادهها با دو ابزار مقیاس گسترشیافتة سنجش عینی پایگاه هویت من (EOM-EIS) و شاخصهای روابط برادر و خواهری (IBR and ISR) گردآوری شد. یافتهها نشان داد متغیرهای فرایندی و برخی متغیرهای ساختاری (تعداد خواهر، فاصله با خواهر و ترتیب توالد) در هویت سردرگم، مهلتخواه و تحققیافتة نوجوانان دارای خواهر، در هویت سردرگم نوجوانان دارای برادر و هویت سردرگم و زودهنگام نوجوانان با خواهر و برادر پیشبینیکنندة معناداری است. نتیجه این شد که بهطورکلی یکی از عوامل مؤثر خانوادگی بر فرایند هویتیابی نوجوانان زیرسیستم روابط خواهر و برادری است. هم متغیرهای ساختاری و هم متغیرهای فرایندی رابطة خواهر و برادری توان پیشبینی برخی از پایگاههای هویت در دورة نوجوانی را دارند. البته سهم اهمیت متغیرهای فرایندی بیشتر از متغیرهای ساختاری است. |
کد مقاله | 32475 |
تعداد بازدید | 283 |
|