عنوان | تأثیر سبکهای فرزندپروری اینترنت بر کاربرد اینترنت توسط دانشآموزان |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 333-301 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری اینترنت دانشآموزان فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه سبک فرزندپروری کاربرد اینترنت دانشآموزان پایه نهم |
چکیده |
استفاده از اینترنت در همه حوزهها، در حال افزایش است. دانشآموزان از کاربران اصلی اینترنت هستند. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر سبکهای فرزندپروری اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت توسط دانشآموزان در خانه بود. برای این منظور، 300 نفراز والدین دانشآموزان پایه نهم که با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده بودند به پرسشنامهای متشکل از ویژگیهای والدین و فرزند، کاربرد اینترنت و سبکهای فرزندپروری اینترنت با دو بعد؛ کنترل والدین و صمیمیت والدین پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اکثریت خانوادهها به اینترنت در خانه دسترسی دارند (82%) و سبک غالب فرزند پروری اینترنت در میان والدین، سبک فرزند پروری مقتدرانه است (7/43%). دسترسی والدین به اینترنت در خانه به سن و تحصیلاتشان مربوط است و همچنین سبکهای فرزندپروری متأثر از جنسیت، سن، تحصیلات، تجربه و نگرش والدین است. سبکهای فرزندپروری اینترنت نیز بر کاربرد اینترنت دانشآموزان تأثیر میگذارند. بیشترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزندپروری سهلگیرانه را اتخاذ میکنند و کمترین میزان استفاده دانشآموزان از اینترنت زمانی است که والدین سبک فرزندپروری مستبدانه را انتخاب میکنند. تحصیلات، کنترل، تجربه و جنسیت والدین استفاده دانشآموزان از اینترنت در خانه را پیشبینی میکنند (21/0 = R2). سرانجام، نتیجهگیری شد که سبکهای فرزندپروری اینترنت یک عامل جدید برای تبیین و پیشبینی پذیرش و کاربرد اینترنت توسط دانشآموزان است. |
کد مقاله | 32469 |
تعداد بازدید | 231 |
|