• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجارب زیسته مردان مبتلا به آسیب جسمی حرکتی با محوریت ازدواج: رویکردی پدیدارشناسانه
تعداد صفحات 15
نویسنده احمد شریفی اردانی - سعیده عبداللهی طزرجان - قاسم فتاحی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 17 شماره 6 پیاپی 72
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-46
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  معلولیت جسمی حرکتی  آسیب‌دیدگان جسمی حرکتی  آسیب‌های جسمانی  معلول جسمی حرکتی  آسیب جسمی حرکتی  تجارب مردان  
چکیده مقدمه: آسیب‌دیدگی‌های جسمی- حرکتی نوعی آسیب است که یک یا چند فعالیت اساسی زندگی فرد را محدود می‌کند و مانع بروز کارآمد توانایی‌های بدنی یا روانی در فرد می‌شوند. بنابراین مردان مبتلا به این نوع معلولیت در فرایند زندگی خود با چالش­ها و مشکلات خاصی روبرو خواهند شد. یکی از مهم­ترین این چالش ها ازدواج و انتخاب همسر در جهت حمایت عاطفی، روانی و جسمانی از مرد می­باشد. لذا هدف از این پژوهش تبیین تجارب و چالش های مردان مبتلا به آسیب های جسمی – حرکتی با محوریت ازدواج می­باشد.
روش بررسی: این پژوهش به شیوه کیفی، به روش پدیدارشناسی، با نمونه­ گیری هدفمند و استفاده از مصاحبه ژرف­نگر با 16 مرد که مبتلا به آسیبهای جسمی – حرکتی بودند انجام شد. مصاحبه­ ها ضبط شدند، سپس به صورت کتبی ثبت گردید و به روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: یافته­ های حاصل از تجربیات و چالش های مردان مبتلا به آسیب جسمی- حرکتی در 6 مضمون اصلی (نگرانی­ های شغلی، ترس از ناتوانی در روابط جنسی، ترس از طرد، معضلات درمانی، باورها و اعتقادات مذهبی، خود اثبات گری در زندگی) و 20 مضمون فرعی که به صورت زیرگروه­ های مضامین اصلی کدبندی شده­ اند، خلاصه گردید.
نتیجه­ گیری: این یافته­ ها می­تواند اطلاعات لازم در خصوص شناخت مشکلات، دغدغه­ ها و چالش های اصلی مردان مبتلا به آسیب جسمی – حرکتی در زمینه ازدواج را فراهم کند و راهگشای بسیاری از متخصصان و مسئولین در زمینه ارائه خدمات و حمایت هایی در جهت توانبخشی اجتماعی معلولان جسمی حرکتی باشد.

کد مقاله 32465
تعداد بازدید 215

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397