• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش سلامت خانواده بر میزان آگاهی و نگرش زوج‌های شرکت کننده در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج
تعداد صفحات 11
نویسنده سعید مظلومی محمودآباد - عابد توفیقیان - ناهید آردیان - فروزنده کلانتری - عارفه دهقانی تفتی - محمد زبیدی
مشخصات نشریه دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 17 شماره 6 پیاپی 72
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 11-1
زبان فارسی
کلید واژه سلامت خانواده  میزان آگاهی  آموزش سلامت  مداخله آموزشی  نگرش زوجین  پیش از ازدواج  آموزش زوجین  مشاوره پیش از ازدواج  آموزش پيش از ازدواج  آگاهی زوجین  
چکیده مقدمه: سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زوج های جوان با سلامت خانواده و ایجاد نسل سالم در ارتباط است، شرکت در برنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است اولین تماس زوجین با نظام سلامت باشد. درک و رضایتمندی آنها از این خدمت، نقش موثری در ادامه استفاده از خدمات بهداشتی خواهد داشت.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی، از نوع قبل و بعد روی 230 زوج شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج که طی خرداد تا دیماه 94 به مرکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نمودند، انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته ای بود که بر اساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و نگرش در سه حیطه تنظیم شده بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله برنامه آموزشی ارائه و تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک و در سطج معنی دار 05/0 = α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین سنی زوجین مورد مطالعه 77/4 ± 97/22 سال بود. آگاهی زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 89/3 ± 33/6 و 84/3 ± 37/15 بود. نگرش زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 92/8 ± 94/65 و 92/9 ± 56/76 بود. میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطه های سلامت باروری، بیماری های ارثی و منتقله از راه خونی و جنسی از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد ( 000/0 p = ).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، لازم است جهت افزایش سواد بهداشتی زوجین درباره مباحث بیماری های منتقله از راه خون و جنسی، سلامت باروری و بیماریهای ارثی، سرفصل ها و زمان انجام کلاس ها برنامه ریزی جامع تری صورت گیرد.

کد مقاله 32464
تعداد بازدید 222

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397