عنوان | تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 20 شماره 1 پیاپی 75 |
تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 136-122 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت بیرجند (شهرستان) دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خودتعیینگری آموزش خودتعیینگری کمکطلبی |
چکیده |
این تحقیق با هدف تعیین تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی به همراه پیشآزمون - پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه آماری شامل 80 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) که بهصورت داوطلبانه ثبتنام و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا بسته آموزشی تدوین و اعتبار آن مورد ارزیابی قرار گرفت و تأیید شد. سپس طی 12 جلسه برای دانشجویان گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمکطلبی ریان و پنتریچ (1995) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره دوراهه و تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش خودتعیینگری بر کمکطلبی دانشجویان در مرحله پسآزمون و پیگیری تأثیر دارد (001/0 > p). تأثیر جنسیت در مرحله پسآزمون در مرحله پسآزمون و پیگیری بر پذیرش کمکطلبی (05/0 > p) معنادار است؛ و در مرحله پیگیری تعامل آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر هیچیک از متغیرها تأثیر معناداری ندارد. |
کد مقاله | 32461 |
تعداد بازدید | 178 |
|