عنوان | نقش کودکان در فرایند تصمیمگیری خرید خانوادهها |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت تصمیمگیری تصمیمگیری در خانواده سن قزوین (شهرستان) تصمیمگیریهای خانوادگی فرآیند تصمیمگیری تصمیمگیری خرید رگرسیون ترتیبی خرید خانواده طبقه کالا کودکان |
چکیده |
هدف:هدف این پژوهش بررسی نقش کودکان در فرایند تصمیم گیری خرید خانواده با توجه به هشت طبقه مختلف محصول و سه زیرتصمیم خرید بود. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه والدین دارای کودک 5 تا 13 سال در سطح شهر قزوین بوده که براساس فرمول کوکران در جامعه آماری نامحدود، 196 نفر به عنوان حجم نمونه توسط پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل پژوهش و درک تأثیر کودکان در تصمیمگیری خرید محصول نیز از رگرسیون ترتیبی به کمک نرمافزار اس پی اس اس بهره گرفته شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش کودکان بسته به زیرتصمیمهای خرید میتوانند، تأثیرات متفاوتی داشته باشند؛ کودکانی که نقش آغازکننده دارند، نسبت به کودکان فاقد این نقش، تأثیر بیشتری بر زیرتصمیمها دارند. همچنین، نتایج نشان داد که کودکان بر روی فرایند تصمیم گیری خرید خانواده، به ویژه خرید محصولاتی که استفاده شخصی داشته و ریسک مالی کمی نیز به همراه دارد، تأثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، نتایج حاکی از تأثیر بیشتر کودکان بزرگتر نسبت به کودکان کوچکتر است و در این میان، جنسیت کودکان تأثیر چندانی بر تصمیم گیری خانواده ندارد. نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت نقش کودکان در تصمیم گیری خرید خانواده ها میباشد و می تواند به سازمانها بینشی جدید برای طراحی و جایگاه یابی اثربخش محصولات خود با تمرکز بر نقش مهم کودکان ارائه دهد. |
کد مقاله | 32456 |
تعداد بازدید | 183 |
|