عنوان | بررسی مقایسهای احساس شادکامی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان زاهدان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 216-199 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشآموزان دختر شادکامی زاهدان (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی رضایتمندی از زندگی پایه تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی احساس شادی دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر |
چکیده |
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای احساس شادکامی بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان زاهدان بود. نمونۀ مورد بررسی عبارت بود از 400 نفر (189 نفر پسر و 211 نفر دختر) از دانشآموزان که به روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش، توصیفی و از مقیاس چندبُعدی رضایتمندی از زندگی دانشآموزان (MSLSS) بهمنظور اندازهگیری احساس شادکامی استفاده شد. در کنار برخی از شاخصهای توصیفی، برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای t نمونههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. در کنار توصیف احساس شادکامی دانشآموزان به تفکیک جنسیت و پایۀ تحصیلی، یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین شادکامی و ابعاد رضایتمندی از خانواده، دوستان و محیط زندگی بین گروه دختران و پسران وجود دارد. همچنین یافتههای بهدستآمده از تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین چهار پایۀ تحصیلی، از نظر متغیّر شادکامی و ابعاد رضایتمندی از مدرسه، محیط زندگی و خود، تفاوت معناداری وجود دارد. |
کد مقاله | 32434 |
تعداد بازدید | 232 |
|