عنوان | اثربخشی نقاشی درمانی در افزایش عزت نفس و خوداثرمندی کودکان بیسرپرست شهر کرج |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 |
تاریخ انتشار | 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 494-488 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقاشی کودکان بیسرپرست خوداثرمندی عزت نفس نوجوانان عزت نفس کرج (شهرستان) مداخله روانی هنر درمانی نقاشی درمانی عزت نفس کودکان |
چکیده |
زمینه و هدف: هنردرماني، روش خلاقی براي رشد و ارتقای سلامت جسمي، رواني و هيجاني اشخاص میباشد. روند ساختن، ترسيم و نقاشي، فرايند پيچيدهاي است که در طي آن کودک اجزاي گوناگوني از تجربياتش را براي پديد آوردن کليت يک اثر معنیدار مورد استفاده قرار ميدهد. در اين فرايند توليدي، کودک در قالب يک اثر هنري، چيزي بيش از محصول و در واقع بخشي از خود را به ما باز مينماياند. اين که چگونه فکر ميکند؟، چه احساسي دارد و چگونه ميبيند؟ هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي نقاشي درماني بر عزت نفس و خوداثرمندي کودکان بيسرپرست 5 تا 12 ساله شهر کرج بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. نمونههای تحقیق را 30 آزمودنی (15 دختر و 15 پسر) از کودکان بیسرپرست ساکن بهزیستی شهرستان کرج تشکیل داد که به روش نمونهگیری تصادفی نظامدار انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از سه ابزار نقاشی فرافکن (Projective drawing یا PD)، پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان (Self-Efficacy Questionnaire for Children یا SEQ-C) و سیاهه عزت نفس کودکان و نوجوانان Coopersmith (Coopersmith Self-Esteem Inventory یا CSEI) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده و آزمون فرضیهها، روشهای آماری تحلیل کواریانس یکطرفه تک متغیره و آزمون میانگین دو گروه مستقل برای نمرههای افتراقی مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: مداخله پژوهش در افزایش عزت نفس اجتماعی، عزت نفس عمومی، نمره کل عزت نفس و همچنین، خوداثرمندی هیجانی، خوداثرمندی اجتماعی و نمره کل خوداثرمندی کودکان بیسرپرست مؤثر بود. نتيجهگيري: نقاشی درمانی به عنوان یک مداخله روانشناختی، میتواند راهکار مناسبی جهت افزایش عزت نفس و خوداثرمندی کودکان بیسرپرست در مراکز حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 32430 |
تعداد بازدید | 207 |
|