عنوان
|
تبیین جامعهشناختی تعیینکنندههای فرهنگی جهتگیری پوششی زنان (مطالعه موردی: زنان 15 تا 49 ساله شهر شیراز) |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
مریم مختاری - محمدصادق رجایی - اصغر میرفردی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 9 شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
150-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پوشش زنان زنان شیراز نگرش نسبت به زنان رسانه تبیین جامعهشناختی وسایل ارتباطی نوین شیراز زنان 15-49 ساله مصرف گرایی رسانههای جمعی تعیین کنندههای اجتماعی رسانههای جدید تعیین کنندههای فرهنگی لذت گرایی شبکههای مجازی جهتگیری پوششی زنان ارزشهای فمینیستی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیین کننده های فرهنگی جهت گیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 ساله شهر شیراز در سال 1396 می باشند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله، 550 زن از بین محله های مناطق دهگانه شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 43 گویه است که روایی سازه آن (65/0) و پایایی آن (78/0) می باشد. برای تجزیه و تحلیل روابط ساختاری تعیین کننده های فرهنگی پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رسانه های نوین ارتباطی خارجی با بار عاملی (41/0)، شبکه های مجازی با بار عاملی (45/0)، گسترش ارزشهای فمینیستی با بار عاملی (43/0)، مصرفگرایی با بار عاملی (51/0)، لذتگرایی با بار عاملی (36/0) و نگرش نسبت به زن با بار عاملی (13/0)، به عنوان پیش بینی کننده های فرهنگی، نقشی تعیین کننده در شکل دهی و جهت گیری پوششی زنان مورد مطالعه داشته اند. شاخصهای برازش مدل ساختاری پژوهش نیز ضمن تأیید فرضیه ها، نشان می دهند که مدل تدوین شده از حمایت چارچوب نظری و ادبیات پژوهش برخوردار است و پیش بینی کننده های درون مدل در مجموع با بار عاملی (55/0) همبستگی نیرومندی با جهت گیری پوششی داشته و 30% از تغییرات جهت گیری پوششی زنان را تبیین می کنند. ضمن آنکه در این پژوهش، رسانه های داخلی و سیالیت هنجارهای دینی نقشی تعیین کننده در جهتگیری پوششی زنان نداشته اند.
|