• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین جامعه‌شناختی تعیین‌کننده‌های فرهنگی جهت‌گیری پوششی زنان (مطالعه موردی: زنان 15 تا 49 ساله شهر شیراز)
تعداد صفحات 26
نویسنده مریم مختاری - محمدصادق رجایی - اصغر میرفردی
مشخصات نشریه فصلنامه زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) سال 9 شماره 1 پیاپی 33
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 150-125
زبان فارسی
کلید واژه پوشش زنان  زنان شیراز  نگرش نسبت به زنان  رسانه  تبیین جامعه‌شناختی  وسایل ارتباطی نوین  شیراز  زنان 15-49 ساله  مصرف گرایی  رسانه‌های جمعی  تعیین‌ کننده‌های اجتماعی  رسانه‌های جدید  تعیین‌ کننده‌های فرهنگی  لذت گرایی  شبکه‌های مجازی  جهت‌گیری پوششی زنان  ارزش‌های فمینیستی  
چکیده هدف این پژوهش، شناخت و تبیین تعیین­ کننده­ های فرهنگی جهت­ گیری پوششی زنان است. جامعه آماری پژوهش، زنان گروه سنی 15 تا 49 ساله شهر شیراز در سال 1396 می­ باشند که به شیوه نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله،­ 550 زن از بین محله­ های مناطق دهگانه شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شده­ اند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسش‌نامه محقق­ ساخته، شامل 43 گویه است که روایی سازه آن (65/0) و پایایی آن (78/0) می­ باشد. برای تجزیه و تحلیل روابط ساختاری تعیین­ کننده­ های فرهنگی پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و نرم­ افزار Lisrel استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که رسانه­ های نوین ارتباطی خارجی با بار عاملی (41/0)، شبکه ­های مجازی با بار عاملی (45/0)، گسترش ارزش­های فمینیستی با بار عاملی (43/0)، مصرف‎گرایی با بار عاملی (51/0)، لذت­گرایی با بار عاملی (36/0) و نگرش نسبت به زن با بار عاملی (13/0)، به عنوان پیش­ بینی­ کننده­ های فرهنگی، نقشی تعیین­ کننده در شکل­ دهی و جهت­ گیری پوششی زنان مورد مطالعه داشته­ اند. شاخص­های برازش مدل ساختاری پژوهش نیز ضمن تأیید فرضیه­ ها، نشان می­ دهند که مدل تدوین شده از حمایت چارچوب نظری و ادبیات پژوهش برخوردار است و پیش­ بینی­ کننده­ های درون مدل در مجموع با بار عاملی (55/0) همبستگی نیرومندی با جهت­ گیری پوششی داشته و 30% از تغییرات جهت­ گیری پوششی زنان را تبیین می­ کنند. ضمن آن‎که در این پژوهش، رسانه­ های داخلی و سیالیت هنجارهای دینی نقشی تعیین­ کننده در جهت‌گیری پوششی زنان نداشته­ اند.

کد مقاله 32406
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397