عنوان | بازنمایی اجتماعی کنشهای گفتاری زنان (مورد مطالعه: رمانهای هوشنگ مرادی کرمانی) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 9 شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 80-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زبان بافت اجتماعی زبان زنانه گفتار زنان کنش گفتار بازنمایی اجتماعی هوشنگ مرادی کرمانی |
چکیده |
زبان تجلیگاه فرهنگ مردم یک جامعه است و بررسی آن میتواند زوایای پنهان فرهنگ جامعه را نمایان کند. بویژه در گفتوگوهای میان افراد که نمونهی کامل و مشخصی از افکار و فرهنگ جوامع، در بافت زمانی و مکانی ویژهای است. این پژوهش نیز با توجه به اهمیت زبان در تعاملات اجتماعی و با توجه به نقش محوری زنان در شکلگیری خانواده و اجتماع، قدم در عرصه گفتار نهاده تا کنشهای گفتاری زنان را در داستانهای هوشنگ مرادی کرمانی بررسی کند. این بررسی با استفاده از دیدگاه و روش جان سرل [1] انجام گرفته است. سرل کنشهای گفتاری را در پنج دسته اظهاری، ترغیبی، عاطفی، اعلامی و تعهدی تقسیم کرده است و برای تعیین هر یک به بررسی بافت موقعیتی گفتار، اعم از زمان و مکان و جایگاه افراد، تأکید داشته است. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان دادند که زنان بهدلیل نداشتن قدرت در جوامع روستایی، بیشتر از کنشهای گفتاری ترغیبی استفاده میکنند و کنشهای اظهاری و عاطفی بکار برده شده نیز بیشتر در راستای ترغیب مخاطب هستند تا بدینوسیله به گونه غیرمستقیم دیگران (بویژه مردان و شوهران) را برای رسیدن به خواستههای خود ترغیب و تشویق کنند. همچنین، از کنشهای اعلامی و تعهدی که نیاز به کنشگری مستقیم فرد دارد، کمتر استفاده شده است. |
کد مقاله | 32403 |
تعداد بازدید | 160 |
|