عنوان | بررسی تأثیر مقدار حضور در عرصه عمومی و استفاده از رسانههای جمعی بر مقدار آگاهی زنان نسبت به حقوق خانوادگی خود مورد مطالعه: زنان شهر ارومیه در سال 95 |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 9 شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 36-17 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حضور زنان ارومیه (شهرستان) حقوق خانوادگی وسایل ارتباط جمعی حقوق خانوادگی زنان عرصه عمومی زن در عرصه عمومی رسانههای جمعی بهرهمندی از وسایل ارتباط جمعی آگاهی زنان استفاده از رسانه |
چکیده |
این پژوهش، با هدف بررسی مقدار آگاهی زنان شهر ارومیه از حقوق خانوادگی خود با توجه به تأثیر متغیرهای مقدار حضورشان در عرصه عمومی و مقدار استفاده از رسانههای جمعی انجام شده است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی زنان بالای 19 سال ساکن شهر ارومیه در سال 1395 میباشد که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 385 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و پرسشنامهها از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بین پاسخگویان توزیع شد. یافتههای پژوهش نشان میدهند، مقدار آگاهی زنان شهر ارومیه از حقوق خانوادگیشان در سطح متوسط (54%) بوده و عوامل حضور در عرصه عمومی، مدت استفاده از رسانههای جمعی و متغیرهای زمینهای (سن، تأهل و پایگاه اجتماعی و اقتصادی) در مقدار آگاهی آنان از حقوق خانوادگیشان مؤثر میباشد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، متغیر حضور زنان در عرصه عمومی با ضریب بتای (667)، بیشترین سهم را در تبیین و پیش گویی مقدار آگاهی زنان از حقوق خانوادگیشان داشته است. همچنین، با تحلیل مسیر معلوم شد، مدل تجربی پژوهش حدود 60 درصد از واریانس متغیر آگاهی زنان از حقوق خانوادگی را تبیین میکند. |
کد مقاله | 32401 |
تعداد بازدید | 158 |
|