عنوان | تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پست مدرن و نقد آن بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی (مصوب وزارت علوم) سال 26 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم مدرن فمینیسم پست مدرن نقد و بررسی آموزههای اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی آموزههای تربیتی تربیت دینی آموزههای فمینیستی رهیافتهای تربیتی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن بر مبنای تعلیموتربیت اسلامی با استفاده از روشهای تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهانشمول، تأکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانهانگاری جنسیتی و در فمینیسم پستمدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسانها بهویژه تفاوتهای میان زنان و مردان، تردید در روایتهای کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تأکید شده است. فمینیسم مدرن و پستمدرن تربیتی، درعیناینکه، یکسری موانع و مشکلات را از زنان گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالشهایی را برای بشریت و بهویژه زنان ایجاد کرد که برمبنای آموزههای اسلامی میتوان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها میتوان بر چشمپوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسبمحوری؛ نسبیتگرایی و بیثباتی اخلاقی در فمینیسم پستمدرن؛ غایتهای متفاوت در اکتساب علوم در آموزههای تربیتی فمینیسم (مدرن و پستمدرن) و اسلام؛ تأکید افراطی فمینیسم پستمدرن بر گفتمان بهجای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده بهمثابه اصلیترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد. |
کد مقاله | 32376 |
تعداد بازدید | 228 |
|