• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی اعتیاد به بازی آنلاین با توجه به تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در دانش‌آموزان
تعداد صفحات 12
نویسنده آرش زندی پیام - زینب میرزایی دوستان
مشخصات نشریه فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 پیاپی 96
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 83-72
زبان فارسی
کلید واژه بازی‌های الکترونیکی  فرزندپروری  خودشیفتگی  دانش‌آموزان دبیرستانی  بازی‌های رایانه‌ای  پنج عامل شخصیت  بازی‌های ویدئویی  تحریف‌های شناختی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  نوجوانان دبیرستانی  اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای  سبک فرزندپروری  دانش‌آموزان پسر  پسران نوجوان  شخصیت خودشیفته  بازی آنلاین  صحنه (شهرستان)  
چکیده اهداف بازی‌های آنلاین در سال‌های اخیر با توجه به ویژگی‌های متنوع و جذاب خود به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها بین نوجوانان تبدیل شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در اعتیاد به بازی آنلاین در دانش‌آموزان دبیرستصان‌های پسرانه شهرستان صحنه است.
مواد و روش ها این پژوهش، مطالعه‌ای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه‌های این پژوهش شامل ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان صحنه هستند که به صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اعتیاد به بازی آنلاین، پرسش‌نامه تحریف شناختی، پرسش‌نامه سبک‌های فرزندپروری و پرسش‌نامه ویژگی شخصیتی خودشیفته استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‌ها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نسخه ۲۱‌ نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند اعتیاد به بازی آنلاین را می‌توان با ترکیب خطی متغیرهای پیش‌بین، پیش‌بینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک فرزندپروری (۰/۰۰۱ ≥ P و ۰/۴۶ = β)، ویژگی شخصیتی خودشیفته (۰/۰۰۱ ≥ P و ۰/۳۴ = β) و تحریف شناختی (۰/۰۲۵ ≥ P و ۰/۱۱ = β) به طور معناداری پیش‌بینی‌کننده اعتیاد به بازی آنلاین در دانش‌آموزان بودند.
نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور می‌توانند نقش مؤثری در اعتیاد به بازی داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگان‌های آموزشی با درنظر‌ گرفتن این متغیرها، برنامه‌های نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند.

کد مقاله 32362
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397