عنوان | مدل ساختاری عوامل خانوادگی با نقش واسطهگری عوامل فردی برای رفتارهای تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 174-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودتنظیمی کارایی خانواده عملکرد خانواده ویژگیهای فردی عوامل خانوادگی انگیزش تحصیلی شیراز عوامل فردی خودکارآمدی رفتار والدین دانشآموزان دبیرستانی مدل ساختاری ادراک رفتار والدین رفتار تحصیلی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین عوامل خانوادگی (کارایی خانواده، درک از رفتار والدین) بر رفتارهای تحصیلی با واسطه گری عوامل فردی (خودکارآمدی و خودتنظیمی) انجام گرفت. جامعه این تحقیق تمامی دانش آموزان متوسطه شهر شیراز است که در سال تحصیلی 2018-2017 مشغول تحصیل در یکی از دبیرستانهای شهر شیراز بودند. جهت انتخاب نمونه 581 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک کودک از رفتار والدین (POPS) گرولینگ و همکاران (1997)، پرسشنامه عملکرد خانواده مک مستر (1983)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد (1995)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) موریس (2001) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد مدل مورد نظر از برازش مطلوبی برخوردار است. در مجموع یافته ها موید آن بود که ویژگیهای فردی دانش آموزان می تواند تاثیر عوامل خانوادگی بر رفتارهای تحصیلی را واسطه گری کند. |
کد مقاله | 32359 |
تعداد بازدید | 175 |
|