عنوان | پیش بینی سازگاری عاطفی و تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد کارکردی خانواده |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش و ارزشیابی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 118-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سازگاری عاطفی انسجام خانواده انعطافپذیری خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی تبریز انسجام خانوادگی دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی کارکرد خانواده سازگاری دانشآموزان |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کارکردی خانواده بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور نمونهای به تعداد 256 نفر از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینگ و سینها (AISS) و پرسشنامه ارزیابی انسجام و انعطافپذیری خانواده اولسون (FACES-IV) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انسجام خانوادگی میتواند به خوبی سازگاری عاطفی را پیشبینی کند، اما سازگاری آموزشی از طریق رضایت نوجوان از خانواده پیشبینی میشود. بر اساس یافته های این پژوهش، نقش متمایز ابعاد کارکردی خانواده در سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد. لذا ضروری است مشاوران خانواده و مشاوران مدارس در مشاوره با دانشآموزان و برای کمک به سازگاری تحصیلی و عاطفی آنها به ابعاد کارکردی خانواده توجه داشته باشند. |
کد مقاله | 32357 |
تعداد بازدید | 233 |
|