عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 13 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 183-165 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر انسجام خانواده انعطافپذیری خانواده الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی جرأت ورزی انعطافپذیری دانشآموزان دوم دبیرستان اندیمشک (شهرستان) الگوی ارتباطی خانواده |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اندیمشک بود. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 313 نفر از این دانشآموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری خانواده (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و جرأتورزی (ریچی و گمبریل، 1966) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد (001/0 > P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده 62 درصد از واریانس جرأت ورزی را تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده را در میان دانشآموزان نشان میدهد. بنابراین طرح ریزی مطالعات بیشتر به منظور شناخت بهتر چنین عواملی در جهت ارتقای فرایند آموزش و تربیت دانشآموزان توصیه میشود. |
کد مقاله | 32334 |
تعداد بازدید | 171 |
|