عنوان
|
رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
همایون هارون رشیدی - کبری کاظمیان مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 13 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
183-165 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر انسجام خانواده انعطافپذیری خانواده الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی جرأت ورزی انعطافپذیری دانشآموزان دوم دبیرستان اندیمشک (شهرستان) الگوی ارتباطی خانواده
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اندیمشک بود. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 313 نفر از این دانشآموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری خانواده (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و جرأتورزی (ریچی و گمبریل، 1966) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد (001/0 > P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده 62 درصد از واریانس جرأت ورزی را تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده را در میان دانشآموزان نشان میدهد. بنابراین طرح ریزی مطالعات بیشتر به منظور شناخت بهتر چنین عواملی در جهت ارتقای فرایند آموزش و تربیت دانشآموزان توصیه میشود.
|