عنوان | تعیین متغیرهای پیشبینی کننده شخصیت صلحمدار: با نگاهی به تفاوتهای جنسیتی و وضعیت تأهل |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 31-14 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | جنسیت صلح شخصیت تأهل وضعیت تأهل تفاوت جنسیتی روانشناسی تعارض شخصیت صلحمدار |
چکیده |
مقدمه: مفهوم صلح مداری به عنوان یک صفت شخصیتی، متضمن این امر است که فرد، الگوی باثباتی از رفتار، حالات و نگرشهای صلح مدار در طول زمان و حیطه های گوناگون (فردی، بین فردی، بین المللی) از خود نشان دهد. هدف این پژوهش تعیین متغیرهای پیش بینی کننده شخصیت صلح مدار با بررسی تفاوتهای جنسیتی و وضعیت تاهل بود. روش کار: این پژوهش در چهار مرحله اجرا گردید. در مرحله نخست، متغیرهای اثرگذار در حوزه صلح که از مرور ادبیات مربوطه استخراج گردیده بود، توسط گروه 30 نفره از دانشجویان گروه بندی و در مرحله دوم، با کمک همبستگی و نرم افزار R.3.3.3 ارتباط بین 22 متغیر مذکور و نمره صلح کل مشخص گردید. در مرحله سوم، میزان پیش بینی کنندگی هر یک از این متغیرها برای نمره کل صلح (مجموع دو آزمون صلح درون و بیرون) با تحلیل رگرسیون چندمتغیره با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 مشخص و در مرحله آخر، با تحلیل مانوا تفاوتهای جنسیتی و وضعیت تاهل 206 آزمودنی در پاسخ به مقیاسهای صلح، بررسی شد. یافته ها: یافته های مرحله نخست متغیرهای حوزه صلح را در سه گروه شناختی، هیجانی و ارتباطی با ضریب کاپاهای عالی تا خوب طبقه بندی نمود. نتایج مرحله دوم، ماتریس همبستگی بین متغیرها را نشان داد و دستاوردهای مرحله سوم در تحلیل رگرسیون متغیرهای گروه ارتباطی، حل تعارض، ارتباط با طبیعت، شفقت بر خود و شوخ طبعی در پیش بینی کنندگی صلح مداری معنادار بودند (89/0 = R2). برای متغیرهای گروه هیجانی، امید، ذهن خوانی، پرخاشگری و هارمونی معنادار بودند (89/0 = R2). برای متغیرهای گروه شناختی، بازداری و نیاز به شناخت معنادار بودند (93/0 = R2). نتایج مانوای مرحله چهارم نشان داد اثر اصلی وضعیت تاهل برای دو مقیاس صلح درونی و بین فردی، اثر اصلی جنسیت برای این دو مقیاس و تعامل جنسیت*وضعیت تاهل برای مقیاس صلح بین فردی معنادار بود. نتیجه گیری: مجموعه گسترده ای از متغیرهای روانشناختی بر ویژگی شخصیتی صلح مداری اثر دارند که شناسایی آنها رهنمون های تازه ای برای طراحی دوره های آموزشی ارتقادهنده سلامت صلح محور دارند. توجه به تفاوتهای جنسیتی و وضعیت تاهل در طراحی دقیقتر چنین مداخلاتی مهم است. |
کد مقاله | 32324 |
تعداد بازدید | 297 |
|