• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین متغیرهای پیش‌بینی کننده شخصیت صلح‌مدار: با نگاهی به تفاوت‌های جنسیتی و وضعیت تأهل
تعداد صفحات 18
نویسنده زهرا خیر - حمیدرضا عریضی سامانی - کریم عسگری - اسورکر سیکستروم
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار آذر و دی - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-14
زبان انگلیسی
کلید واژه جنسیت  صلح  شخصیت  تأهل  وضعیت تأهل  تفاوت جنسیتی  روان‌شناسی تعارض  شخصیت صلح‌مدار  
چکیده مقدمه: مفهوم صلح­ مداری به عنوان یک صفت شخصیتی، متضمن این امر است که فرد، الگوی باثباتی از رفتار، حالات و نگرش­های صلح­ مدار در طول زمان و حیطه­ های گوناگون (فردی، بین فردی، بین­ المللی) از خود نشان دهد. هدف این پژوهش تعیین متغیرهای پیش­ بینی­ کننده شخصیت صلح­ مدار با بررسی تفاوت­های جنسیتی و وضعیت تاهل بود.
روش­ کار: این پژوهش در چهار مرحله اجرا گردید. در مرحله نخست، متغیرهای اثرگذار در حوزه صلح که از مرور ادبیات مربوطه استخراج گردیده بود، توسط گروه 30 نفره از دانشجویان گروه­ بندی و در مرحله دوم، با کمک همبستگی و نرم­ افزار R.3.3.3 ارتباط بین 22 متغیر مذکور و نمره صلح کل مشخص گردید. در مرحله سوم، میزان پیش­ بینی­ کنندگی هر یک از این متغیرها برای نمره کل صلح (مجموع دو آزمون صلح درون و بیرون) با تحلیل رگرسیون چندمتغیره با کمک نرم­ افزار SPSS نسخه 23 مشخص و در مرحله آخر، با تحلیل مانوا تفاوت­های جنسیتی و وضعیت تاهل 206 آزمودنی­ در پاسخ به مقیاس­های صلح، بررسی شد.
یافته­ ها: یافته های مرحله نخست متغیرهای حوزه صلح را در سه گروه شناختی، هیجانی و ارتباطی با ضریب کاپاهای عالی تا خوب طبقه­ بندی نمود. نتایج مرحله دوم، ماتریس همبستگی بین متغیرها را نشان داد و دستاوردهای مرحله سوم در تحلیل رگرسیون متغیرهای گروه ارتباطی، حل تعارض، ارتباط با طبیعت، شفقت بر خود و شوخ­ طبعی در پیش­ بینی­ کنندگی صلح­ مداری معنادار بودند (89/0 = R2). برای متغیرهای گروه هیجانی، امید، ذهن­ خوانی، پرخاشگری و هارمونی معنادار بودند (89/0 = R2). برای متغیرهای گروه شناختی، بازداری و نیاز به شناخت معنادار بودند (93/0 = R2). نتایج مانوای مرحله چهارم نشان داد اثر اصلی وضعیت تاهل برای دو مقیاس صلح درونی و بین فردی، اثر اصلی جنسیت برای این دو مقیاس و تعامل جنسیت*وضعیت تاهل برای مقیاس صلح بین فردی معنادار بود.
نتیجه­ گیری: مجموعه گسترده ­ای از متغیرهای روان­شناختی بر ویژگی شخصیتی صلح­ مداری اثر دارند که شناسایی آن­ها رهنمون­ های تازه­ ای برای طراحی دوره­ های آموزشی ارتقادهنده سلامت صلح­ محور دارند. توجه به تفاوت­های جنسیتی و وضعیت تاهل در طراحی دقیق­تر چنین مداخلاتی مهم است.

کد مقاله 32324
تعداد بازدید 268

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397