• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی خانواده و طبقه مبتنی بر الگوی مصرف: روایتی از دوره پیش از انقلاب در سریال کیمیا
تعداد صفحات 29
نویسنده محمد مهدی‌زاده طالشی - محبوبه علی‌محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 53
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 131-103
زبان فارسی
کلید واژه بازنمایی  سبک زندگی  بازنمایی رسانه‌ای  خانواده  الگوی مصرفی  بازنمایی تلویزیونی  طبقه   بازنمایی خانواده  سبک زندگی خانوادگی  سریال کیمیا  
چکیده خانواده بستری مناسب برای شناخت ارزش‌ها و روند تغییر آنها در طی زمان است، نمونه‌ای خرد از جامعة کلان که به واسطة آن اولویت‌های ارزشی و ترجیحات رفتاری در دوره‌ای خاص، فهم می‌گردد. با این هدف، مقالة حاضر، سبک زندگی خانوادگی به نمایش درآمده در فصل نخست سریال کیمیا را با تمرکز بر الگوی مصرف مورد بررسی قرار می‌دهد تا از این رهگذر، چگونگی بازنمایی ساختار طبقاتی در دوره پیش از انقلاب اسلامی را نشان دهد. یافته‌های این مقاله مبتنی بر نشانه‌شناسی سه‌گانة کاودری- سلبی، بارت و فیسک، عناصر بصری و روایی متن را مورد تحلیل قرار می‌دهد. نتایج حاکی از آن است که در این بازنمایی طبقة متوسط با سه عنصر «مذهب»، «سنت» و «فرهنگ» پیوند خورده، به این ترتیب از طبقة بالای «فرادست، منفعت‌طلب و قدرتمند» متمایز می‌شود. این بازنمایی، «ارزش‌های ایدئولوژیک» را به نفع «ارزش‌های اقتصادی» برجسته می‌نماید و پیشگامی طبقة متوسط را در جنبش مردمی، موجه می‌سازد.

کد مقاله 32320
تعداد بازدید 173

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397