• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش والد درمانگری بر مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 10
نویسنده حسین داوودی - اکرم کلهر - الهام علی بابایی نوغان سفلی
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 3 پیاپی 39
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 100-91
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  رفتار دختران  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  اختلالات رفتاری  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  مشکلات رفتاری دختران  الیگودرز (شهرستان)  دختران مقطع ابتدایی  والد درمانگری  
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش والددرمانگری بر مشکلات رفتاری (اضطراب/ افسردگی، پرخاشگری، عملکرد اجتماعی) دانش­ آموزان دختر با اختلال نافرمانی مقابله­ ای بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش­ آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان دختر مدارس ابتدایی و متوسطه شهر الیگودرز بود. بر اساس روش نمونه­ گیری هدفمند تعداد 43 دانش­ آموز مشکوک به نافرمانی مقابله ای انتخاب و سپس از طریق مقیاس درجه بندی نافرمانی مقابله­ ای کودکان (ODDRS) تعداد 30 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب گردیدند و به روش جایگزینی تصادفی مادرانشان در دو گروه (15 n = ) آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش بسته آموزشی والد درمانگری ایبرگ (1997) را در طی 10 جلسه دریافت کردند. درحالیکه گروه کنترل مداخله­ ای دریافت نکرد. سه زیر مقیاس (اضطراب/ افسردگی، پرخاشگری و مشکلات اجتماعی) از 8 زیرمقیاس پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون اجرا گردید و داده‌های جمع­ آوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش والددرمانگری بطور معنادار سبب کاهش میانگین نمرات اضطراب/ افسردگی دانش­ آموزان دچار نافرمانی مقابله­ ای گروه آزمایش نسبت به کنترل می شود، اما بر روی میانگین نمرات رفتار پرخاشگرانه و مشکلات اجتماعی آنان تأثیر معناداری نداشت.
نتیجه‌گیری: می­توان نتیجه گرفت که آموزش والددرمانگری موجب بهبود حالات افسردگی و اضطراب دانش­ آموزان دچار نافرمانی مقابله­ ای می­شود و در مدیریت اضطراب و افسردگی دانش­ آموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ ای کار برد.

کد مقاله 32316
تعداد بازدید 134

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397