عنوان
|
جامعهشناسی زن، ازدواج و خانواده در قرآن کریم به منظور ارائه مدل خانواده قرآنی (مطالعه مفاهیم اجتماعی در قرآن کریم) |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
طاهره حسومی - فاطمه نوشین فرد - ملوک السادات حسینی بهشتی - فهیمه باب الحوائجی - نجلا حریری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 9 شماره 4 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
132-97 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
قرآن خانواده در قرآن زن در قرآن آیات قرآن جامعهشناسی خانواده ازدواج در قرآن جامعهشناسی زنان خانواده موفق خانواده قرآنی مدل مفهومی ارائه مدل جامعهشناسی ازدواج مفاهیم اجتماعی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم اجتماعی قرآن کریم، با تأکید بر جامعه شناسی زن، خانواده و ازدواج به منظور ارائه مدل خانواده موفق قرآنی می باشد. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و نظریه ای مبنایی است. دامنه پژوهش حاضر، آیات اجتماعی قرآن کریم با موضوع زن، ازدواج و خانواده است. بر همین اساس، تعداد 398 آیه انتخاب و ترجمه آیات وارد نرم افزار اکسل گردید. تحلیل آیات با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام و مقوله های محوری در سه موضوع خانواده، ازدواج و زن تعیین شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان علوم قرآنی و جامعه شناسی است که به شیوه گلوله برفی انتخاب شد. روایی پرسش نامه توسط 12 نفر از متخصصان علوم قرآنی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرنباخ مورد سنجش قرار گرفت و مقدار 87/0 حاصل شد. یافته های پژوهش نشان داد، از تحلیل آیات قرآن کریم در موضوع مورد مطالعه 30 مقوله محوری، 302 مفهوم و 691 کد حاصل شد که به ترتیب در بخش خانواده با 13 مقوله محوری، 78 مفهوم و 300 کد، در بخش ازدواج 8 مقوله محوری، 64 مفهوم و 111 کد و در بخش زنان با 6 مقوله محوری، 160 مفهوم و 280 کد منتج گردید. بیشترین کد حاصل شده در بخش خانواده به دست آمد که در اصل ارائه مدل مفهومی پژوهش حاضر هم تأکید بر همین موضوع دارد. همچنین تحلیل آیات نشان داد که بیشترین آیات در موضوع زنان با 206 آیه، در موضوع خانواده با 145 آیه و در موضوع ازدواج با 47 آیه می باشد. رهاورد پژوهش حاضر پیوستگی آشکار و پنهان آیات قرآن کریم است که نشان دهنده اهمیت نهاد خانواده در پیشرفتهای اجتماعی جوامع اسلامی است.
|