عنوان
|
اثربخشی روش بازی درمانی خانواده محور بر مشکلات عاطفی رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
گلنار امیرطهماسب - فریبرز باقری - خدیجه ابوالمعالی الحسینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 13 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-35 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان مشکلات عاطفی تهران مشکلات رفتاری کودکان کودکان دبستانی اختلال یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری اختلال رفتاری فرزندان دوره ابتدایی بازی درمانی بازی درمانی خانواده محور
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش بازی درمانی خانواده محور بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشاوره آرامان شهر تهران در سال 1396 بودند. نمونه پژوهش 32 نفر از آنان بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای با روش بازی درمانی خانواده محور آموزش دید. گروهها مقیاس مشکلات عاطفی-رفتاری راتر را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در همه مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش معنادار مشکلات پرخاشگری و بیشفعالی، اضطراب و افسردگی، ناسازگاری اجتماعی، رفتارهای ضداجتماعی و کمبود توجه کودکان با اختلال یادگیری شد ( 001/0 P < ). بنابراین روش بازی درمانی خانواده محور باعث کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری شد.
|