عنوان | تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 26-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان مشکلات رفتاری کودکان مدیریت استرس کودکان پیش دبستانی رشت (شهرستان) اختلالات رفتاری درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس کیفیت زندگی اختلال رفتاری فرزندان آموزش مدیریت استرس رویکرد شناختی رفتاری کیفیت زندگی مادران |
چکیده |
کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری، کاهش معناداری می یابد و در نتیجه بهداشت روانی و کارکردهای ضروری فرزندان آنها تحت تاثیر منفی قرار میگیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکانشان بوده است. در این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون –پیگیری با گروه کنترل، جامعه آماری همۀ مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری مقطع پیشدبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (شهیم و یوسفی، 1378) 30 مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل بهطور تصادفی جایگزین شدند و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996) را در دو زمان پیش و پسآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش، در ده جلسه تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و دادههای حاصل با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تأثیری معنادار بر کیفیت زندگی مادر (0/001 > P) دارد. با وجود تفاوت معنادار در میزان مشکلات رفتاری کودکان در سه زمان (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) در گروه آزمایش (0/001 > P)، میان دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری کودکان تفاوت معناداری به دست نیامد ( 0/05 |
کد مقاله | 32276 |
تعداد بازدید | 229 |
|