عنوان | اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر ارزیابی تعارض بین والدین و خودگردانی تحصیلی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه تفکر و کودک - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 9 شماره 1 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 72-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر تهران تعارض والدین دانشآموزان پایه پنجم خودسرزنشی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان دختران مقطع ابتدایی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی خودگردانی تحصیلی |
چکیده |
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر ارزیابی از تعارض میان والدین، و خودگردانی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع چهارم و پنجم ابتدایی مراجعهکننده به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز حجاب تهران بود. روش پژوهش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور پس از نمونهگیری هدفمند، 52 دانشآموز انتخاب و 26 نفر در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس ارزیابی تعارض بین والدین (گریچ و فینچام، 1990) و خودگردانی تحصیلی (ریان و کانل، 1989) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندراهه و یکراهه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان موجب کاهش معنادار سرزنش خود و افزایش معنادار خودگردانی تحصیلی در گروه آزمایش شده است. |
کد مقاله | 32275 |
تعداد بازدید | 181 |
|