عنوان | اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین با کودک آهسته گام |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 9 شماره 3 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 121-111 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری عقب ماندگی ذهنی رابطه والد فرزند کودکان عقب مانده ذهنی دانشآموزان دوره ابتدایی کودکان آهسته گام برنامه فرزندپروری مثبت آموزش والدین کودکان عقب مانده ذهنی سمنان فرزندپروری مثبت |
چکیده |
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین با کودک آهسته گام خویش بود. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ والدین دانشآموزان آهسته گام مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی در سال 1394-1393 شهر سمنان بود و نمونۀ این پژوهش، 30 زوج از والدین دانشآموزان آهسته گام بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسۀ آموزشی برنامه فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ جمعیتشناختی و مقیاس رابطۀ والد–کودک پیانتا (1994) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS (نسخه 22) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار نمرات پیشآزمون و پسآزمون بود. میتوان نتیجه گرفت برنامۀ فرزند پروری مثبت باعث بهبود روابط والدین و فرزند میشود. |
کد مقاله | 32245 |
تعداد بازدید | 271 |
|