عنوان | رابطه ادراک از سبکهای والدینی با تابآوری: نقش واسطهای عاملیت انسانی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 3 پیاپی 87 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 343-326 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تهران درک نوجوانان نیازهای روانشناختی دانشآموزان دبیرستانی ارضای نیازهای اساسی روانشناختی سبکهای والدینی سبک والدینی مادر دانشآموزان دوم دبیرستان نیازهای بنیادین سبکهای والدگری ادراک شده تابآوری عاملیت انسانی نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان سوم دبیرستان سبک والدینی پدر |
چکیده |
با هدف شناسایی نقش میانجی عاملیت انسانی بین ادراک نوجوانان از سبکهای والدینی (پدر و مادر) و تاب آوری، 516 دانش آموز (273 دختر و 243 پسر) سال دوم و سوم دبیرستانهای شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. نمونة مورد بررسی به پرسشنامه ای متشکل از ارزیابی عاملیت (سه خرده مقیاس «هدفمندی»، «آینده اندیشی» و «خودکارآمدی»)، پرسشنامه ادراک از سبکهای والدینی و مقیاس تاب آوری پاسخ دادند. در این پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان دادند که عاملیت، میانجی ادراک نوجوانان از سبک های والدینی (پدر و مادر) و تاب آوری است و هر دو مدل (ادراک از سبک والدینی پدر و ادراک از سبک والدینی مادر) 63 درصد واریانس تاب آوری را پیش بینی می کنند. ادراک از سبک والدینی پدر 37 درصد واریانس عاملیت و ادراک از سبک والدینی مادر 31 درصد از واریانس عاملیت را تبیین میکند. لذا زمانی که سبکهای والدینی پدر و مادر همسو با یکدیگر، و در راستای ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی (ارتباط، شایستگی و حمایت از خودمختاری) نوجوانان باشد، عاملیت و در نتیجه تاب آوری در آنان افزایش می یابد. |
کد مقاله | 32213 |
تعداد بازدید | 179 |
|