| عنوان | تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان در شهر بوشهر |
| تعداد صفحات | 9 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ايران شماره 3 پیاپی 23 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 221-213 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | افسردگی افسردگی زنان زنان بوشهر افسردگی پس از زایمان بوشهر (شهرستان) بعد از زایمان رویکرد شناختی کارکردهای اجرایی زنان افسرده |
| چکیده |
زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی بهویژه در مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ است. با روش نمونهگیری دردسترس ۴۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۴۵دقیقهای با روش شناختی آموزش دید. گروهها از نظر مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند و دادهها با نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (۰/۰۰۱ > P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی میتواند میزان مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران میتوانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند. |
| کد مقاله | 32207 |
| تعداد بازدید | 228 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...