عنوان | بررسی رابطه مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم شهر گرگان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال سال 14 شماره 4 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 75-62 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی گرگان (شهرستان) مشارکت والدین دانشآموزان دوره ابتدایی دانشآموزان پسر دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پسر دوره ابتدایی |
چکیده |
این پژوهش به منظور بررسی رابطه مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را والدین دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان که طبق آمار اداراه آموزش و پرورش شهر گرگان 2950 نفر بود، تشکیل می داد. از این جامعه آماری تعداد 320 نفر با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. داده های مورد نیاز برای متغیر مشارکت والدین از طریق پرسشنامه استاندارد مارگارت جمع آوری شد. معدل دانش آموزان هم به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مشارکت والدین توسط متخصصان و اساتید مورد تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 93/. به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون T تک گروهه، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد بین مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مولفه های نظارت والدین و ارتباط آموزشی توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارند ولی مولفه انتظارات والدین توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را ندارد. |
کد مقاله | 32180 |
تعداد بازدید | 238 |
|