عنوان | نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 308-283 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت اجتماعی مصرف رسانهای تبریز سواد رسانهای دانشآموزان نوجوان سواد والدین ایلخچی (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی بر مصرف رسانهای دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان رده سنی 18-11 سال مشغول به تحصیل در مدارس شهر ایلخچی (تبریز) در سال تحصیلی 96-1395 و والدین آنها بودند که از این جامعه تعداد 123 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین مدارس شهر ایلخچی انتخابشده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مصرف رسانهای، سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد رسانهای و هویت اجتماعی به ترتیب 87/0، 89/0 و 77/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی با مصرف رسانهای در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دسترسی و استفاده از رسانهها، توانایی تحلیل و ارزیابی، هویت فردی و اجتماعی، تفکر انتقادی به رسانهها و برقراری ارتباط با پیامهای رسانهها میتوانند مصرف رسانهای را در نوجوانان پیشبینی کنند. بنابراین توجه به سواد رسانهای والدین و هویت اجتماعی میتواند نقش مهمی در مصرف رسانهای نوجوانان داشته باشد. |
کد مقاله | 32178 |
تعداد بازدید | 261 |
|