عنوان | اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارضات والد نوجوان در بین دانشآموزان پسر |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 176-149 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش مدیریت خشم مهارتهای حل مسئله تعارض والد نوجوان آموزش مهارت حل مسئله مدیریت خشم مهارتهای مدیریت خشم دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پرخاشگری کلامی پرخاشگری فیزیکی پسران نوجوان دانشآموزان پایه نهم |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارض والد- نوجوان در بین دانشآموزان پسر بود. نمونه پژوهش 40 نفر (گروه آزمایش و گواه هر کدام 20 نفر) از دانشآموزان پایه نهم بود که بهصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی بود. قبل از شروع آموزش، هر دو گروه پیشآزمون را دریافت کردند. سپس، گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم دریافت نمود و گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی را دریافت ننمود. پس از پایان جلسات پسآزمون و دو ماه بعدازآن، پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. آزمودنیها توسط مقیاس فنون تعارض اشتراوس مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارض والد- نوجوان، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و نیز افزایش استدلال بین دانشآموزان پسر گروه آزمایش مؤثر بوده است و تغییرات ایجاد شده در کاهش تعارضات والد- نوجوان در مرحله پیگیری نیز ادامه داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم در کاهش تعارض والد- نوجوان در بین نوجوانان گروه آزمایش اثربخش بوده است. |
کد مقاله | 32177 |
تعداد بازدید | 210 |
|