عنوان | نقش خانواده در تربیت تفکر فلسفی در آموزههای اسلامی از منظر امام علی (ع) |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 424-415 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت نقش خانواده حضرت علی (ع) نهاد خانواده آموزههای اسلامی تفکر فلسفی |
چکیده |
تفکر فلسفی، رویکردی کل گرایانه و وحدت خواهانه برای پیدا کردن پاسخ حقیقی برای رسیدن به اشباع حس هستی شناسی (ارتباط با خدا، با خویشتن، با جهان هستی و با همنوع خود) را می باشد. نهاد خانواه به عنوان نخستین و اصلی ترین رکن جامعه که هویت فرد در آن شکل گرفته و تقریبا وابسته است. اشتغال، ازدواج، مهاجرت، قهر، طلاق و حتی مرگ نمی تواند ریشه های فرد را از خانواده بگسلد و هویت مستقل افراد هرگز به معنای انزوا و جدایی از خانواده نیست، بلکه به افزایش تاثیرگذاری از آن تلقی می شود. تحکیم و سالم سازی روابط خانوادگی و جلوگیری از توسعه انواع گسیختگی های سیاسی اعتقادی و به خصوص گسیختگی های نسلی و جنسی را می تواند سلامت خانواده تامین کند. نقش والدین نقش سازندگی، هدایت و ادای حق کودک و سرانجام آمادگی یافتن برای ورود به حیات اجتماعی به عنوان عبد صالح است. امام علی (ع) در نامه 31 نهج البلاغه به این موضوع مهم پرداخته اند. این مقاله با مراجعه به منابع کتابخانه ای وبه روش تحلیلی – استنتاجی نوشته شده است و در صدد پاسخ به این سوال که : «نقش خانواده در تربیت تفکر فلسفی بر مبنای سخنان امام علی (ع)» چیست ؟ می پردازد. |
کد مقاله | 32174 |
تعداد بازدید | 233 |
|