عنوان | اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و سلامت روانشناختی والدین |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 2 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 53-44 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پرخاشگری تهران بهزیستی روانشناختی آموزش مدیریت خشم کودکان دبستانی دانشآموزان دبستانی آموزش والدین والدین کودک خصومت مدیریت خشم سلامت روانی کنترل خشم درماندگی روانشناختی سلامت روان والدین درماندگی شناختی احساس خصومت |
چکیده |
هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر احساس خصومت و میزان سلامت روان والدین بود. بدین منظور کارگاههای آموزشی روشهای کنترل خشم طی هفت جلسه، برای والدین کودکان دبستانی برگزار شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی بوده و گروه نمونه بهصورت در دسترس شامل 84 نفر از والدین دانشآموزان (در قالب پنج کارگاه) در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این کارگاهها، روش کنترل خشم با استفاده از برنامه مداخله آتشبازی با رویکرد شناختی-رفتاری و تأکید بر روابط بین والدین با کودکان، آموزش داده شد. میزان خصومت و سلامت روان شرکتکنندگان پیش و پس از اجرای مداخله اندازهگیری شد. ابزارهای مورد استفاده شامل سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز (ردفورد، 1998) و سیاهه سلامت روانی ـ 28 (ویت و ویر، 1983) بود. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش کنترل خشم بر کاهش احساس خصومت، درماندگی روانشناختی و افزایش بهزیستی روانشناختی بود ( 05/0 p < ). در مجموع مي توان بيان كرد كه از مديريت خشم مي توان به عنوان مداخله اي كاربردي و موثر بخصوص براي كاهش احساس درماندگي و افزايش سلامت روان استفاده كرد. |
کد مقاله | 32173 |
تعداد بازدید | 172 |
|