عنوان
|
اثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکان |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
محبوبه باقری - کارینه طهماسیان - محمدعلی مظاهری تهرانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
26-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شادکامی بهزیستی روانشناختی قم (شهرستان) رابطه والد فرزند ذهن آگاهی آموزش مدیریت والدین والدگری دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی والدگری ذهن آگاهانه توجه والدینی آگاهی هیجانی
|
چکیده
|
والدگری ذهن آگاهانه، کاربردی جدید از ذهن آگاهی است که هدف آن بهبود بخشیدن به والدگری از طریق ارتقای کیفیت توجه والدینی و افزایش آگاهی هیجانی است. آموزش مدیریت والدین نیز بر افزایش کیفیت روابط بین والدین و فرزندان تأکید دارد و مستلزم یادگیری مهارتهای جدید جهت اصلاح رفتار کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکان صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون دو گروهی بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان پایه چهارم تا ششم دبستانهای واقع در منطقه 8 شهر قم در سال تحصیلی 96-95 به همراه مادرانشان، تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 41 تن از کودکان پایه های چهارم تا ششم دبستان به همراه مادرانشان بود که به شیوه در دسترس از بین دبستانهای منطقه 8 انتخاب شده و به طریق تصادفی در دو گروه جای داده شدند. ابزارهای پژوهش در جمعیت مادران شامل برنامه ترکیبی والدگری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین، پرسشنامه چهار سوالی شادی و مقیاس ذهن آگاهی بین فردی در والدگری بود. مقیاس دایره ای خلق و مقیاس بهزیستی روانشناختی نیز ابزارهایی بودند که در گروه کودکان اجرا شدند. شرکت کنندگان در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. یکی از گروهها، برنامه ترکیبی والدگری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین، و گروه دیگر فقط برنامه آموزش مدیریت والدین را در 8 جلسه 2 ساعته و به صورت یک جلسه در هر هفته دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که برنامه ترکیبی نسبت به برنامه آموزش مدیریت والدین در افزایش نمره بهزیستی روانشناختی كودكان (01/0/ P < 57/7 F = ) موثرتر بوده است و اين تغييرات در مرحله پيگيري نيز ثابت مانده است. اما در ميزان شادكامي كودكان، بين دو گروه تفاوت معناداري به دست نيامد. اثربخشي بالاتر برنامه ي تركيبي نسبت به آموزش مديريت والدين بر بهزيستي روان شناختي را مي توان وابسته به كاربرد اصول والدگري ذهن آگاهانه دانست. به نظر مي رسد والدگري ذهن آگاهانه از طريق سازوكارهايي چون گوش دادن با توجه كامل، پذيرش بدون قضاوت، شفقت مندي، خودتنظيمي و آگاهي هيجاني منجر به ارتقاي رابطه والد- كودك و به تبع آن افزايش بهزيستي روان شناختي در كودكان مي گردد.
|