عنوان | انتخاب والدینی و مدرسه ابتدایی روستایی: سبک زندگی، محل و وفاداری |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مترجم |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 6 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 189-167 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مهاجرت از روستا انگلستان سرمایههای فرهنگی سبک زندگی وفاداری مدرسه روستایی سرمایه فرهنگی خانواده پییر بوردیو جغرافیای آموزش انتخاب والدینی نظریه بوردیو قدرت فضایی بازتولید اجتماعی انتخاب مدرسه محل مدارس دوره ابتدایی |
چکیده |
این مقاله به بررسی جغرافیایِ انتخابِ والدینی در یک منطقه روستایی میپردازد و نشان میدهد که چگونه گروهی از والدین از طریق فرآیند انتخاب مدرسه ابتدایی، راه و روش خودشان را انتقال میدهند. در این مقاله از دادههای مردم نگارانه ای که از طریق مشاهده و مصاحبه با والدین و کارکنان سه مدرسه ابتدایی در انگلستان گردآوری شده، استفاده شده است. این پژوهش از مفاهیم سرمایه، عادت واره و میدان بوردیو بهره برده است تا نشان دهد که چگونه انتخاب مدرسه فرزندان تحت تأثیر منابع و ارزشهای والدین آنهاست. افزون بر این، بر اساس یافته های پژوهش، والدینی که اقامت طولانی در محله روستایی داشتهاند نهتنها تحت تأثیر سرمایه فرهنگیشان، بلکه تحت تأثیر پیوندهای خانوادگی و تعهدات احساسی نسبت به محله روستایی خود نیز بودهاند و بنابراین، این والدین تمایل بیشتری به حمایت از مدرسه روستایشان داشتند. در مقابل، والدین تازه وارد، از سرمایه فرهنگی و قدرت فضایی خود برای یافتن جایی که اعتقاد دارند برای مدرسه بهتر است، استفاده میکنند. این مقاله استدلال میکند که والدین تازه وارد، وفاداری کمتری به مکان، و نیز به موقعیت نمادینی که مدرسه در اجتماع روستایی آنها دارد، نشان میدهند. |
کد مقاله | 32152 |
تعداد بازدید | 190 |
|