عنوان
|
اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضهها و قواعد به شیوه گروهی بر نگرش به بیمعنایی زندگی و سرسختی روانشناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
صبا حقی - طاهره حقطلب - محمد عسگری |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
123-105 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان سرپرست خانوار آموزش گروهی بانوان کیفیت زندگی زنان سرسختی روانشناختی آموزش گروهی دیدگاه زنان کیفیت زندگی نگرش به زندگی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضهها بیمعنایی زندگی کیفیت زندگی پایین آموزش شناختی مبتنی بر مفروضهها و قواعد
|
چکیده
|
هدف: بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه گروهی بر نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین.
روش: در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع گروه های کنترل نامعادل، 30 نفر از زنان سرپرست خانوار بعد از غربالگری اولیه به صورت نمونه گیری هدفمند در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش مداخلات آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دیدگاه های شخصی کوباسا، شاخص نگرش به زندگی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t برای نمره های افتراقی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج آزمون t برای نمره های افتراقی نشان داد که تفاوت میانگین در نگرش به بی معنایی زندگی و سرسختی روان شناختی بین دو گروه معنی دار است؛ بنابراین آموزش شناختی مبتنی بر مفروضه ها و قواعد به شیوه گروهی باعث افزایش سرسختی روان شناختی و کاهش نگرش به بی معنایی زندگی در زنان سرپرست خانوار با کیفیت زندگی پایین شده است.
|