عنوان
|
تأثیر آموزش بخشایشگری بر سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
زهرا مهدیپور پیله رود - سهیلا پایان - صدرا علیپور - سحر امین الشریعه - ثمینه بهادری جهرمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 9 شماره 1 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان تهران مشکلات رفتاری کودکان سلامت مادر کودکان دبستانی اختلالات رفتاری بخشایشگری سلامت روانی اختلال رفتاری فرزندان آموزش بخشایشگری
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بخشایشگری بر سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونۀ آماری این پژوهش را 32 نفر از مادران کودکان با اختلال رفتاری تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی از مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی و بهطور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 16 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی، در 8 جلسه آموزش بخشایشگری (هفتهای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روانی و خردهمقیاسهای آن (علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش بهطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود ( 0001/0 P < ).
یافتهها نشان داد آموزش بخشایشگری باعث بهبود سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری شد. بنابراین، برنامۀ آموزشی و توانبخشی ویژهای نیاز است تا سلامت روانی مادران کودکان با اختلال رفتاری افزایش یابد.
|