عنوان
|
تأثیر برنامه آموزش رفتاری والدین بارکلی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مقطع ابتدایی با اختلال سلوک |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
محمدعلی گودرزی - راضیه هاشمی - محمدرضا تقوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 1 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
9-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان رفتار فرزندان آموزش مادران مشکلات رفتاری کودکان کودکان دبستانی شیراز آموزش رفتاری والدین آموزش رفتاری آموزش والدین اختلال سلوک اختلالات رفتاری اختلال رفتاری فرزندان آموزش والدینی بارکلی روشهای اصلاح رفتار عملکرد رفتاری اصلاح رفتار
|
چکیده
|
هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش مشکلات عملکرد رفتاری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان به اختلال سلوک تشخیص داده شده بودند از مدارس ابتدایی شهر شیراز در سال 94-1393 تحصیلی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکولا، 2001) و پرسشنامة عملکرد رفتاری کودکان (ویگال و همکاران، 1998) بود. آموزش روشهای اصلاح رفتار بارکلی (1998) در قالب 10 جلسة نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامة عملکرد رفتاری را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه (ANCOVA) با استفاده از SPSS21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش مشکلات رفتاری گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود ( 05/0 p < ). به طوركلي، يافته ها نشان داد كه آموزش روش هاي اصلاح رفتار به مادران، مشكلات رفتاري فرزندان را كاهش مي دهد.
|