عنوان | اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اتیسم |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 18 شماره 3 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 126-118 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اتیسم اصفهان مادران کودکان اتیستیک تابآوری شفقت خود آموزش شفقت خود تابآوری والدین والدین کودکان با اختلال اتیسم تابآوری زنان |
چکیده |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری این مادران انجام گردیده است. طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری شامل مادران دارای فرزند اتیسم مراجعهکننده به مرکز اتیسم یاوران زینب شهر اصفهان میشود. نمونه مورد مطالعه شامل 24 مادر بودند که بهطور در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته و از مقیاسهای سنجش اتیسم (کارز، 1988) و مقیاس تابآوری (کانرودیویدسون، 2003) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. گروه آزمایش 7 جلسه دوساعته آموزش شفقت نسبت به خود را بهصورت هفتگی دریافت کردند، درحالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در پایان هر دو گروه مجدداً ارزیابی و دادهها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شفقت با خود بهطور معناداری بر تابآوری افراد شرکتکننده مؤثر بوده و مادران در گروه آزمایشی افزایش معناداري ( 001/0 P < ) را در مقياس تاب آوري نشان دادند. با توجه به يافته هاي اين پژوهش مي توان آموزش شفقت با خود را به عنوان يك روش موثر بر افزايش تاب آوري مادران داراي كودك مبتلا به اتيسم پيشنهاد داد. |
کد مقاله | 32141 |
تعداد بازدید | 184 |
|