• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی مقطع ابتدایی (7-12) شهر اصفهان
تعداد صفحات 13
نویسنده مهین کدخدائی - احمد احمدی علون آبادی - احمد عابدی
مشخصات نشریه فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 18 شماره 3 پیاپی 69
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-12
زبان فارسی
کلید واژه اصفهان  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  کودکان دبستانی  آموزش والدین  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  سلامت روانی  آموزش والدینی بارکلی  والدگری مادران  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  کودکان پسر 7-12  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر با اختلال نقص توجه-بیش فعالی در مقطع ابتدایی بوده است. نوع تحقیق، نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 مادر کودکان بیش فعال با نقص توجه بودند که با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای از نواحی آموزش و پرورش اصفهان، یک ناحیه (ناحیه 2)، به تصادف انتخاب گردید. سپس از بین مدارس پسرانه این ناحیه، 2 دبستان به صورت تصادفی انتخاب و دانش آموزان آن دو دبستان با پرسشنامه کانرز معلمان، از نظر اختلال نقص توجه – بیش فعالی مورد سنجش قرار گرفتند. از میان دانش آموزان پسر بیش فعال، 30 نفر که نمرات بالاتر از میانگین داشتند، انتخاب شدند. سپس مادران آن ها به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه والدگری بارکلی، قرار گرفتند. آزمودنی ها به وسیله مقیاس سلامت روان در 2 مرحله (قبل از مداخله و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش برنامه والدگری بارکلی، بر بهبود سلامت روان مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تأثیر معنادار داشته است ( 0005/0 P < ). همچنين اين برنامه بر سه زير مقياس سلامت روان، يعني علائم جسماني، اضطراب و اختلال خواب، افسردگي تاثير معنادار داشته و آن ها را كاهش داده است. ( 0005/0 P < ) اما مشاهده نتايج مربوط به زير مقياس كاركرد اجتماعي حاكي از عدم كاهش معنادار نمرات بوده، و مداخله نتوانسته بر اين زير مقياس موثر باشد ( 081/0 P > ).

کد مقاله 32140
تعداد بازدید 171

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397