عنوان | اردشیر بابکان و خدابانو آناهیتا |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تاریخ اسلام و ایران (علوم انسانی سابق) - دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 28 شماره 37 پیاپی 127 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 56-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دوره ساسانی آیین زرتشتی آناهیتا اردشیر بابکان آتشکده خدابانو اصطخر مرو (شهرستان) سرهای بریده |
چکیده |
در دورة ساسانیان که دین و پادشاهی همچون دو برادر همزاد انگاشته میشدند، پادشاهان ساسانی بهویژه پس از تاجگذاری و یا پیروزی در نبردها، پیشکشهای شاهانهای به آتشکدهها و پرستشگاههای زردشتی میبخشیدند و این خود گواه نگرشِ نیک آنها به دینِ کهنِ زردشتی همچون دین ملّی ایرانیان هم بود. شگفت اینکه اردشیر بابکان (224-240 م.)، بنیانگذار شاهنشاهی ساسانیان، پس از نبردهایی پیروزمندانه سرهای بریدة هماوردان خود در شهر مرو خراسان را به آتشکدة خدابانو آناهیتا در اصطخر پارس فرستاد. پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ساسانیان چندان به این رخداد نپرداختهاند و آگاهیهای کنونی ما دربارة اینکه چرا اردشیر سرهای بریدة هماوردان خود را به آناهیتا پیشکش میدهد، بسیار ناچیز است. در این پژوهش پیوند اردشیر بابکان و خدابانو آناهیتا در یک بافت گستردهتر نگریسته خواهد شد و خواهیم دید که بخشیدن چنین پیشکشهایی به آناهیتا با ویژگیهای جنگجویانة این خدابانو پیوستگی داشته است، چراکه در آبانیشت اوستا، آناهیتا نه تنها خدای آبها و باروری، که خدای جنگ و جنگاوری است و پادشاهان و پهلوانان ایرانی را در نبردها کامیابی میبخشد. اردشیر بابکان، سرهای بریدة هماوردان خود را به آناهیتا پیشکش داده بود تا ستایندة راستین این خدابانوی جنگ و جنگاوری باشد؛ خدایی که دوشادوش اهورامزدا، شهریاری را به تخمة ساسانیان بخشیده بود. |
کد مقاله | 32136 |
تعداد بازدید | 215 |
|