| عنوان | مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام | 
        
        
        
        
        
        
            | تعداد صفحات | 20 | 
        
                        
                    | نویسنده | احمد میرزابیگی - سعید بختیارپور - زهرا افتخار صعادی - بهنام مکوندی - غلامرضا پاشا | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی (مصوب وزارت علوم) | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | بهار - 1397 | 
		
		
		
	            
                | درجه علمی | علمی - پژوهشی | 
	
    
    
    
    
                
                | محدوده صفحات | 1104-1085 | 
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | دانشآموزان دختر  ایلام  پیشرفت تحصیلی  دانشآموزان دختر دبیرستانی  انگیزش پیشرفت تحصیلی  پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر  تعلق به مدرسه  احساس تعلق  دانشآموزان دوم دبیرستان  دانشآموزان پسر دبیرستانی  سرزندگی تحصیلی  دانشآموزان پسر | 
        
        
        
            | چکیده | هدف از تحقیق حاضر، مقایسه دانش آموزان پسر و دختر بر اساس متغیرهای سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی می باشد. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل میدهد و حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 374 دانش آموز تعیین گردید که از این تعداد، 187 نفر پسر و 187 نفر دختر می باشند. روش نمونه گیری مورد استفاده با توجه به نواحی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بوده که مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، پرسشنامه ابعاد احساس تعلق به مدرسه بریو و بتی (2005) و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (2000) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در بین دانش آموزان پسر و دختر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام در ابعاد تعلق به همسالان، حمایت معلم، عدالت در مدرسه، ارتباط در مدرسه، مشارکت علمی و متغیرهای انگیزه پیشرفت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که متغیر جسنیت، 2/1 درصد واریانس تعلق به همسالان، 1/2 درصد واریانس حمایت معلم، 7/2 درصد واریانس عدالت در مدرسه، 4/1 درصد واریانس ارتباط در مدرسه، 9/1 درصد واریانس مشارکت علمی، 7/4 درصد واریانس انگیزه پیشرفت تحصیلی، 3/1 درصد واریانس سرزندگی تحصیلی را تبیین کرده و دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر بر اساس متغیرهای فوق دارای برتری نسبی هستند. 
 |