• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام
تعداد صفحات 20
نویسنده احمد میرزابیگی - سعید بختیارپور - زهرا افتخار صعادی - بهنام مکوندی - غلامرضا پاشا
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی - انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران - علمی پژوهشی
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 1104-1085
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  ایلام  پیشرفت تحصیلی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  انگیزش پیشرفت تحصیلی  پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر  تعلق به مدرسه  احساس تعلق  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  سرزندگی تحصیلی  دانش‌آموزان پسر  
چکیده هدف از تحقیق حاضر، مقایسه دانش­ آموزان پسر و دختر بر اساس متغیرهای سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی می­ باشد. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه­ ای و جامعه آماری را کلیه­ دانش­ آموزان پسر و دختر مدارس متوسط دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل می­دهد و حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 374 دانش­ آموز تعیین گردید که از این تعداد، 187 نفر پسر و 187 نفر دختر می­ باشند. روش نمونه­ گیری مورد استفاده با توجه به نواحی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله­ ای بوده که مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، پرسشنامه ابعاد احساس تعلق به مدرسه بریو و بتی (2005) و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (2000) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در بین دانش­ آموزان پسر و دختر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام در ابعاد تعلق به همسالان، حمایت معلم، عدالت در مدرسه، ارتباط در مدرسه، مشارکت علمی و متغیرهای انگیزه پیشرفت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که متغیر جسنیت، 2/1 درصد واریانس تعلق به همسالان، 1/2 درصد واریانس حمایت معلم، 7/2 درصد واریانس عدالت در مدرسه، 4/1 درصد واریانس ارتباط در مدرسه، 9/1 درصد واریانس مشارکت علمی، 7/4 درصد واریانس انگیزه پیشرفت تحصیلی، 3/1 درصد واریانس سرزندگی تحصیلی را تبیین کرده و دانش­ آموزان دختر نسبت به دانش­ آموزان پسر بر اساس متغیرهای فوق دارای برتری نسبی هستند.

کد مقاله 32134
تعداد بازدید 245

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397