• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سنجش سازگاری اجتماعی، استرس و میزان تاب‌آوری در زنان با نشانگان پیش قاعدگی و زنان بدون این نشانگان
تعداد صفحات 8
نویسنده محمدمهدی پسندیده - حورا آتش زمزم - عالیا صابری
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیاپی 108
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 61-54
زبان فارسی
کلید واژه سندرم پیش از قاعدگی  استرس  سازگاری اجتماعی  دانشگاه آزاد اسلامی  استرس ادراک شده   تاب‌آوری  لاهیجان (شهرستان)  استرس زنان  تاب‌آوری زنان  میزان تاب‌آوری  
چکیده مقدمه: نشانگان پیش از قاعدگی (PMS) در زنان عموما بر ابعاد سلامت روانی‌‌ تاثیر‌‌ می‌گذارد و استرس و پیامد‌های ناشی از آن میزان سازگاری و تاب‌آوری فرد را دشوار می‌سازد.
هدف: مقایسه ابعاد سازگاری اجتماعی، استرس و میزان تاب‌آوری در زنان دارای نشانگان پیش از قاعدگی و زنان بدون این نشانگان.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع مقطعی با انتخاب گروه کنترل بود. جامعه آماری دربرگیرنده زنان با نشانگان پیش از قاعدگی و زنان بدون این نشانگان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان لاهیجان در سال 1396 بود. برای انتخاب نمونه‌های PMS از پرسشنامه سنجش نشانه‌های PMS استفاده شد. از این رو نمونه‌های ‌بررسی شده شامل 150 نفر (75 زن مبتلا به نشانگان و 75 زن فاقد ابتلا) بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی (SAS)، استرس ادراک شده و تاب‌آوری کانر و دیوید سون‌‌ بررسی شدند. جهت واکاوی داده‌ها از تحلیل واریانس استفاده شد، همه تجزیه و تحلیل داده‌ها با‌‌ نرم‌افزار SPSS-ver20 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که در ابعاد سازگاری با همسر‌ و سازگاری به عنوان عضو واحد خانواده، تاب‌آوری و استرس ادراک شده‌ بین دو گروه زنان دچار نشانگان پیش از قاعدگی و غیر مبتلا تفاوت معنی‌دار‌ وجود دارد (05/0 P < ).
نتيجه گيري: در نتيجه مي توان با شناسايي آثار PMS بر زندگي روزانه و تلاش در جهت كاهش اثرات منفي آن، زمينه جهت افزايش سازگاري و ابعاد سلامت روان زنان فراهم شود.

کد مقاله 32094
تعداد بازدید 183

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397