• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان علل اقامت زنان در سرای سالمندان شهر تبریز: تحلیل محتوا
تعداد صفحات 12
نویسنده مهدی عباسیان - مهدی ناخدایی زاده - شمس الدین نامجو - زهرا خلیلی - لیلا جهانگیری - رضا فدای وطن - حسین مطلبی
مشخصات نشریه فصلنامه سالمند - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی شماره 4 پیاپی 51
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 417-406
زبان فارسی
کلید واژه سالمندان  سرای سالمندان  عوامل زمینه‌ای  سالمندان زن مقیم آسایشگاه  زنان سالمند  مطالعه کیفی  تبریز  تحلیل محتوا  علل موقعیتی  
چکیده اهداف: با رشد جمعیت سالمندی در جهان بار بیماری‌های مزمن افزایش ‌یافته است که به دنبال آن، نیاز به مراقبت‌های طولانی ‌مدت را افزایش می‌دهد. در بیشتر نقاط جهان جمیعت زنان سالمند بیشتر از مردان است و سپردن آنان به سراهای سالمندی هم بیشتر از مردان گزارش‌ شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین علل اقامت سالمندان زن در سرای سالمندان تبریز انجام گرفت.
مواد و روش ها در این مطالعه کیفی ۱۳ سالمند زن به شکل مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با آنان مصاحبه نیمه ساختاری و چهره به چهره انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته ها: دو مفهوم اصلی به‌ عنوان عوامل کلیدی مرتبط بر علل اقامت زنان سالمند در سرای سالمندان شناسایی شد که عبارت بودند از: علل زمینه‌ای و علل موقعیتی. نتایج حاکی از آن بود که علل موقعیتی نقش عمده‌ای در اقامت سالمندان در سراهای سالمندی دارند. زنان سالمند چندین مشکل را دلیل دوری آنها از جامعه و منزل ذکر کردند که از آن جمله می‌توان به مشکلات مالی، ازدواج ناخواسته، آزار و غفلت اشاره کرد. درنهایت عواملی مثل سقوط، تصادف، تنهایی و مشکلات عاطفی از موارد عمده علل موقعیتی بودند.
نتیجه گیری: با افزایش جمعیت زنان سالمند، نیاز مراقبتی از این گروه سنی بیشترین توجه خانواده‌ها به خود را صرف می‌کند که با ضعف و افت وضعیت اقتصادی، مواردی از قبیل آزار نسبت به این گروه جمعیتی بیشتر می‌شود. از تبعات این موضوع می‌توان سپردن به سراهای سالمندی را نام برد. فراهم آوردن خدمات مبتنی بر جامعه تا حدود زیادی می‌تواند از این عوامل جلوگیری کند و شرایطی را فراهم سازد که سالمندان در محیط دلخواه خود زندگی کنند.

کد مقاله 32092
تعداد بازدید 155

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397