• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کیفی شیوه‌های فریبکاری رسانه و آثار آن در خانواده
تعداد صفحات 26
نویسنده فائزه تقی‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم - مصوب حوزوی سال 8 شماره 3 پیاپی 53
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 106-81
زبان فارسی
کلید واژه رسانه  سبک زندگی  تأثیر رسانه  خانواده  مطالعه کیفی  سبک زندگی خانوادگی  پوشش خبری  فریبکاری رسانه  
چکیده اين پژوهش با هدف بررسي كيفي شيوه ها و آثار فريبكاري رسانه در خانواده انجام شد. روش تحقيق كتابخانه اي و اسنادي و ابزار گردآوري اطلاعات، يادداشت برداري بود. براي گردآوري اطلاعات، كتب نظري درباره رسانه و مطالعات انتقادي، مقالات علمي- پژوهشي و علمي - تخصصي و ترجمه متون تخصصي بررسي و واكاوي شد. يافته ها در سه بخش فريبكاري رسانه در نحوه پوشش خبري و انتقال آن به مخاطبان، اثرگذاري بر سبك زندگي اعضاي خانواده و راهكارهاي برون رفت خانواده از مسئله فريبكاري رسانه دسته بندي و ارائه شد. شيوه هاي پوشش دادن اخبار و نحوه انتقال آن به مخاطبان، تاثير عمده اي بر فريب مخاطبان دارد؛ به گونه اي كه فنون خبري موثر بر فريب شامل: سابقه نويسي، ارائه نمايشي اطلاعات سري، نشت هدايت شونده، ماساژ پيام، حذف، كلي بافي، زمان بندي ارائه پيام، قطره چكاني، ايجاد موج خبري، تبخير، ارائه دروغ بزرگ، نشان دادن سانسور به طور غيرمستقيم، دست چين كردن پيام، ساختن دشمن فرضي، مبالغه، اثر تلقيح و استفاده از تصاوير خشونت آميز درباره زنان و كودكان و … است. در مبحث فريبكاري رسانه و اثرگذاري آن بر سبك زندگي خانواده، نتايج نشان داد كه رسانه ها با شكل دادن به آگاهي كاذب مخاطبان، گسترش و نمايش تضاد طبقاتي، ايجاد حس ازخودبيگانگي، قهرمان سازي، دستكاري مفاهيم جنسيتي، خدمت به صاحبان سياست و اقتصاد و ايجاد تغييرات فرهنگي موجب تغيير در سبك زندگي فردي و خانوادگي مخاطبان مي شوند. همچنين، رسانه ها گاهي قواعد اخلاقي خانواده را تهديد مي كنند.

کد مقاله 32091
تعداد بازدید 210

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397