عنوان | تأملی درباره جایگاه و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودکان در خانواده (بر اساس دیدگاه امام علی (علیه السلام) |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 8 شماره 3 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 79-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حضرت علی (ع) تربیت خانواده تربیت کودک روشهای تربیتی خانواده تربیت اخلاقی سبکهای تربیتی مراحل تربیتی اصول تربیتی تربیت دینی سیره علوی سبک تربیتی اسلامی اهداف تربیت |
چکیده |
دنياي معاصر بيش از هر زمان ديگري با مشكلات مختلف اخلاقي مواجه است. مراد از تربيت اخلاقي، فرايند ايجاد و پرورش فضايل اخلاقي در فراگيران و كوشش براي بازداشتن آن ها از رذايل اخلاقي در مقام نظر و عمل است. با توجه به اهميت تربيت اخلاقي، پرداختن به مباحث مربوط به اخلاق و تربيت اخلاقي از جايگاه رفيعي برخوردار است. امام علي، اولين پيشواي شيعيان، نكات برجسته اي درباره تربيت اخلاقي بيان فرموده است. پژوهش حاضر مي كوشد با استفاده از روش توصيفي- تحليلي به واكاوي جايگاه و مولفه هاي تربيت اخلاقي كودكان در خانواده از ديدگاه امام علي بپردازد. نتايج پژوهش نشان مي دهد امام مراحل تربيت اخلاقي را بر اساس مراحل اخلاق به سه دوره هفت ساله تقسيم كرده و درباره مولفه هاي تربيت اخلاقي (هدف غايي، اهداف واسطه اي، اصول و روش ها) مواردي را به صورت كاربردي ارائه كرده است. الگوبرداري از سيره حضرت علي، بهره گيري از روش هاي تربيتي اسلامي و پرورش نسل صالح مي تواند راهگشاي سعادت دنيوي و اخروي باشد. |
کد مقاله | 32089 |
تعداد بازدید | 258 |
|