عنوان | بررسی اثربخشی رویکرد روانی آموزشی و رویکرد مک مستر بر افزایش سازگاری زوجها |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران شماره 4 پیاپی 94 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 324-319 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین سازگاری زناشویی غنیسازی ارتباط رویکرد روانی آموزشی رویکرد مک مستر |
چکیده |
سابقه و هدف: سازگاری زناشویی نقش مهمی در ارتقای روابط زوجین دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر رویکرد روانی آموزشی غنی سازی رابطه و نظریه مک مستر در بهبود سازگاری بین همسران انجام شد. روش بررسی: از بین 60 زوج داوطلب برای شرکت در این پژوهش، 24 زوج به صورت تصادفی انتخاب و دوباره به شکل تصادفی به دو گروه مداخله روانی آموزشی (8 مرد و 8 زن) و مک مستر (8 مرد و 8 زن) و یک گروه کنترل (8 مرد و 8 زن) سازمان دهی شدند. هر یک از گروه های آزمایش به طور جداگانه در 10 جلسه در طی سه ماه، بر اساس رویکرد روانی آموزشی غنی سازی رابطه همسران و رویکرد مک مستر آموزش داده شدند. آزمودنیها و گروه کنترل در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از طریق پرسشنامه سازگاری زن و شوهری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل یافته ها از فرمول آماری تحلیل واریانس استفاده شد. یافته ها: الگوی روانی - آموزشی غنی سازی رابطه همسران و الگوی مک مستر به طور معنی داری بر افزایش سازگاری بین همسران موثر بودند (05/0 > p). نتیجه گیری: سازگاری در بین همسران شامل توافق، همبستگی، رضایتمندی، مهربانی و سطح تنش میشود. توافق بین همسران در موضوعات مهم، برای یک سازگاری خوب و داشتن یک رابطه برنده برنده حیاتی است. نتیجه این پژوهش نشان داد برای رسیدن به این مهم هر دو رویکرد رابطه محور و مسأله محور میتوانند موفق عمل کنند. |
کد مقاله | 32048 |
تعداد بازدید | 199 |
|