عنوان
|
مقایسه روشهای تربیتی خانوادههای منسجم و گسسته و تأثیر آن بر رفتارهای اخلاقی اجتماعی فرزندان |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
شهلا انزلچی - علی اکبر سیف - هادی بهرامی احسان - مهرداد نوابخش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
120-93 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خانواده منسجم رفتار فرزندان اراک (شهرستان) رفتار اجتماعی روشهای تربیتی خانواده سبکهای تربیتی رفتارهای اخلاقی از هم گسیختگی خانوادگی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی روشهای تربیتی خانواده های منسجم و گسسته و تاثیر آن بر رفتارهای اخلاقی-اجتماعی فرزندان بود. بدین منظور در یک پژوهش توصیفی از نوع پس رویدادی از جامعه آماری مشتمل بر تمامی پسران 19 تا 25 ساله مقیم در ندامتگاه شهر اراک تعداد 45 نفر به همراه والدینشان به روش در دسترس انتخاب و 45 نفر از پسران مشغول به تحصیل که سابقه تخلف انضباطی نداشتند به همراه والدینشان با آنها همتا شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر پرسشنامه های جمعیت شناختی، اقتدار والدین، انسجام خانواده و مصاحبه ساختارمند ویژه والدین بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل و آزمون یو مان ویتنی تحلیل شد. نتایج نشان داد که در خانواده های منسجم به طور معناداری اقتدار، قانون مداری، نفوذپذیری، سهل گیری، اتحاد و همسویی، پذیرش، کارکرد عاطفی، انعطاف پذیری، و نقش پدرانه و مادرانه، هم در پدران و هم در مادران، بیشتر و استبداد پدران کمتر از خانواده های گسسته بود. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی– اجتماعی فرزندان خانواده های منسجم به طور معناداری بیشتر از فرزندان خانواده های گسسته بود ( 05/0 P < ).
|