عنوان
|
تأثیر آموزش خانواده محور بر نگرش به مواد و باورهای غیرمنطقی دانشآموزان دختر دارای والد معتاد |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
طاهره باقری - علی محمد ناعمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر مواد مخدر باورهای غیرمنطقی سبزوار (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان مصرف کنندگان مواد مخدر سوء مصرف مواد نگرش به اعتیاد آموزش خانواده محور دوره اول متوسطه والدین معتاد
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خانواده محور بر نگرش به مواد مخدر و باورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دارای والد معتاد شهرستان سبزوار در سال 1395 انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دارای والد معتاد بودند که از بین آن ها 36 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش به صورت تصادفی جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت برنامه آموزش خانواده محور قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسش نامه نگرش نسبت به اعتیاد و باورهای غیر منطقی جونز جمع آوری شد. یافته ها: نتايج تحليل كواريانس نشان داد كه آموزش خانواده محور بر مولفه هاي نگرش به مواد مخدردانش آموزان دختر داراي والد معتاد تاثير مثبت داشت (0/05 p < ) ؛ اما اين برنامه آموزشي تنها بر نياز به تائيد ديگران، تمايل به سرزنش و وابستگي از مولفه هاي باورهاي غيرمنطقي تاثير مثبت داشت ( 0/05 p < ) و بر ساير مولفه ها موثر نبود.
نتيجه گيري: با توجه به اين كه آموزش خانواده محور موجب نگرش منفي نسبت به اعتياد و تغيير در برخي مولفه هاي باورهاي غيرمنطقي دانش آموزان دختر داراي والد معتاد شد، لازم است كه اين گونه برنامه هاي آموزشي در دبيرستان ها و دانشگاه ها مورد توجه قرار گيرد.
|