• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه عوامل خانوادگی اجتماعی و مصرف مواد: نقش میانجی مؤلفه‌های سرشت، منش، سرمایه روان‌شناختی و باورهای فرد
تعداد صفحات 24
نویسنده محمد محمدی - امیر هوشنگ مهریار - احمد سوری
مشخصات نشریه فصلنامه اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 46
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 296-273
زبان فارسی
کلید واژه عوامل اجتماعی  گرایش به اعتیاد  عوامل اجتماعی اعتیاد  عوامل خانوادگی  قم (شهرستان)  رفتارهای پرخطر  منش  سرمایه روانشناختی  مصرف کنندگان مواد مخدر  سوء مصرف مواد   معتادان مرد  گرایش به رفتارهای پرخطر  سرشت و منش  ویژگی‌های سرشتی  باورهای فرد  
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عوامل خانوادگی- اجتماعی با مصرف مواد و نقش میانجی مؤلفه­ های سرشت، منش، سرمایه روان­ شناختی و باورهای فرد انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. مردان مصرف­ کننده مواد 18 تا 35 ساله شهر قم که برای ترک مصرف مواد به کمپ­ های ترک اعتیاد و مراکز ترک اعتیاد قم در سال­های 1396 و 1397 مراجعه می­ کردند، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 320 نفر از این جامعه به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش­ نامه رفتارهای پرخطر بزرگسالان محمدخانی، مقیاس علل گرایش به سوء­ مصرف مواد مخدر در جوانان، پرسش­ نامه­ سرشت و منش کلونینجر و سرمایه روان­ شناختی لوتانز بود. مدل پیشنهادی به روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار ایموس ارزیابی شد. یافته ­ها: مدل بر اساس شاخص ­های نکویی برازش کفایت مناسبی داشت. خانواده از طریق نگرش مثبت به مواد، خودراهبری و تاب ­آوری بر مصرف مواد تأثیر غیرمستقیم داشت. دوستان از طریق نگرش مثبت به مواد، آسیب­ پرهیزی و خودراهبری بر مصرف مواد تأثیر غیرمستقیم داشت. بازار مواد از طریق نگرش مثبت به مواد بر مصرف مواد تأثیر غیرمستقیم داشت. نگرش مثبت به مواد و آسیب­ پرهیزی بالا بر مصرف مواد تأثیر مستقیم مثبت و خودراهبری و تاب­ آوری پایین بر مصرف مواد تأثیر مستقیم منفی داشت. از متغیرهای برونزاد دوستان با ضریب 303/0 بیشترین تأثیر غیرمستقیم و از متغیرهای ­ میانجی آسیب ­پرهیزی با ضریب 782/0 بیشترین تأثیر مستقیم را بر مصرف مواد داشت. نتیجه ­گیری: یافته ­ها با نتایج پژوهش­های مشابه قبلی همخوانی داشت و گامی مهم برای تبیین عوامل مؤثر بر مصرف مواد و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی برنامه­ های جامع پیشگیری از انواع رفتارهای پرخطر می باشد.

کد مقاله 31967
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397