عنوان | نقش بازداری پاسخ در پیش بینی علائم اختلالات رفتاری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع ابتدایی با واسطه گری سبکهای فرزندپروری |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 18 شماره 3 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری رفتار کودکان فرزندپروری مقتدرانه مشکلات رفتاری کودکان کودکان دبستانی کم توان ذهنی دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری تبریز عقب مانده ذهنی آموزشپذیر دانشآموزان کم توان ذهنی اختلال رفتاری فرزندان سبک فرزندپروری کودکان کم توان ذهنی بازداری پاسخ |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش بازداري پاسخ در پيش بيني علائم اختلالات رفتاري كودكان كم توان ذهني آموزش پذير مقطع ابتدائي باواسطه گري سبك هاي فرزند پروري بود. روش اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. در اين پژوهش 150 دانش آموز كم توان ذهني آموزش پذير با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند از مدارس تبريز انتخاب شدند. سپس، پرسشنامه هاي سياهه رفتاري كودك (CBCL) و سبك هاي فرزند پروري باميرند توسط والدين تكميل گرديد و آزمون نوروسايكولوژيك ريسك پذيري برو-نرو-برو به صورت كامپيوتري توسط آزمودني ها انجام شد. همچنين دادهاي گرداوري شده با روش مدل سازي معادلات ساختاري با رويكرد حداقل مربعات جزئي (PLS) مورد تحليل قرار گرفت. يافته ها نتايج پژوهش نشان داد بين بازداري پاسخ با علائم اختلالات رفتاري و همچنين بين سبك فرزند پروري مقتدرانه با علائم اختلالات رفتاري رابطه منفي و معنادار وجود دارد (001/0 P < ). همچنين نتايج نشان داد كه اكثر والدين داراي سبك فرزند پروري مقتدرانه (1/79%) بودند. علاوه بر اين نتايج معادلات ساختاري PLS نشان كه بازداري پاسخ و سبك فرزند پروري مقتدرانه توانايي پيش بيني علائم اختلالات رفتاري را دارند (001/0 P < ). نتيجه گيري نتايج اين مطالعه از نقش بازداري پاسخ و سبك فرزند پروري مقتدرانه در علائم اختلالات رفتاري كودكان كم توان ذهني آموزش پذير حكايت دارد. |
کد مقاله | 31949 |
تعداد بازدید | 306 |
|