عنوان
|
مقایسه آموزش مبتنی بر زوج درمانی هیجان مدار و زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه خودتنظیمی در بهبود راهبردهای مقابله زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند کم توان ذهنی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
امید عیسی نژاد - سمیه رمضانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 68 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
54-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خودتنظیمی والدین کودکان کم توان ذهنی کم توان ذهنی تنظیم شناختی هیجان زوج درمانی هیجان مدار زوج درمانی کوتاه مدت زوج درمانی خودتنظيمی کودکان کم توان ذهنی راهبردهای مقابله زناشویی
|
چکیده
|
هدف: هدف این پژوهش مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر زوجدرمانی هیجانمدار و زوج درمانی کوتاهمدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) بر تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی والدین دارای فرزند کمتوان ذهنی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با رویکرد کاربردی و با بهرهگیری از طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 41 زوج از والدین دارای فرزند کمتوانذهنی بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (زوجدرمانی هیجانمدار، 12 زوج و زوجدرمانی کوتاهمدت به شیوه خودتنظیمی، 14زوج) و یک گروه گواه (15 زوج) جایگزین شدند. زوجدرمانی هیجانمدار (EFT) در 10 جلسه و زوجدرمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) در 8 جلسه (هفتهای یک جلسه) بر روی گروههای آزمایش انجام شدند و دادههای حاصل از پرسشنامۀ راهبردهای مقابلۀ زناشویی بومن و تنظیم شناختی هیجان با آزمون طرح مختلط اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر زوجدرمانی هیجانمدار (EFT) و زوجدرمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT)، باعث افزایش نمرات زوجها در تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی میشود. یافتهها همچنین نشان داد، اثر بخشی هر دو مداخله بعد از یک ماه باقی مانده است. نتیجهگیری: با توجه به نقش تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابله زناشویی در تعاملات زوجین، پیشنهاد میشود از شیوۀ هیجانمدار و خودتنظیمی برای بهبود راهبردهای مقابلۀ زناشویی و تنظیم شناختی هیجان و کاهش تعارضات زناشویی در والدین دارای فرزند کم توان ذهنی استفاده کرد.
|